Sunday, April 4, 2010

Membuang Software Yang Degil

Kemungkinan kita pernah mengalami situasi degil ketika membuang/uninstall sesuatu software/aplikasi yang telah terinsall dalam pc kita. Malah ada pula yang pernah berlaku dikala sesuatu software/aplikasi tersebut telah kita uninstall tetapi masih lagi ternampak di dalam Add and Remove Program. Walaupun kita pernah menggunakan software/aplikasi remove yang berkualiti tinggi namun masih jua keadaan nya, saki baki software/aplikasi yang di uninstall masih ada di Add and Remove Program. Nah, daripada kita bersusah payah dengan keadaan sedemikian, kita guna pula cara membuang software/aplikasi degil tersebut menggunakan Registry Editor. Mungkin cara manual ini akan membantu menghapus kan saki baki yang degil itu.


Caranya sangat mudah.

1. Buka
Registry Editor iaitu dengan cara menaip
regedit di run, lalu cari lokasi “HKEY_LOCAL_MACHINE-SOFTWARE-Microsoft-Windows-CurrentVersion-Uninstall”. Direktori ini menyimpan semua nama software/aplikasi yang berada di Add or Remove Programs yang disimpan dalam bentuk direktori.
2. Cari nama software/aplikasi yang ingin dihapus. Setelah dijumpai, klik direktorinya, terus pilih “Delete” dari menu bar “Edit”.

Anda juga boleh cara lainnya.

1. Klik kanan direktori tersebut.
2. setelah menu konteks tampil, pilih “
Delete”.
3. Sebelum menutup jendela Registry Editor, tekan “
F5” di keyboard untuk memperbaharui isi registry.
4. Tidak perlu me-restart Windows, buka Add or Remove Programs, lalu cari nama software/aplikasi yang degil untuk dihapuskan. Pasti pada saat ini sudah lenyap dan hilang terus sisa-sisa dan saki baki dari sistem pc kita. Okey selamat Mencuba...

No comments:

Post a Comment