Friday, April 16, 2010

Format Window 7 Menggunakan Flashdisk/Pendrive (PART 1)

Secara umumnya, ketika kita menginstal Windows pada komputer, kita biasanya melakukannya dengan menggunakan CD atau DVD drive, tetapi dengan kehadiran pelbagai jenis Netbook dewasa ini, CD/ DVD drive pada umumnya sudah jarang tersedia. Untuk mengatasi masalah itu, kita boleh menggunakan media FlashDisk/Pendrive untuk menginstall Windows. WinToFlash adalah software mudah dan freeware yang akan membantu anda untuk mentransfer file installation Windows dari CD/DVD ke dalam USB flash drive sehingga FlashDisk/Pendrive tersebut boleh digunakan untuk Boot Installation Windows. (Format)

WinToFlash sangat mudah untuk dioperasikan, bahkan oleh seseorang yang masih awam. Anda cuma memilih Windows yang akan ditransfer. Telah tersedia pilihan untuk Windows XP, Windows 2003, Windows Vista, Windows 2008, Windows 7

Kemudian Anda tentukan source tempat CD/DVD Windows yang akan dicopy dan Drive USB Flashdisk/Pendrive sebagai tujuan Copy Windows.

Setelah itu proses copy akan berjalan dan anda hanya menunggu proses transfer dari DVD Window 7 ke dalam Flashdisk/Pendrive sehingga selesai.

Jika sudah selesai copy window 7 dari DVD ke Flashdisk/Pendrive, maka flashdisk/Pendrive anda sekarang boleh digunakan untuk sebagai pengganti DVD Window 7. Sekarang anda boleh format menggunakan flashdisk/Pendrive kerana isi di dalam Flashdisk/Pendrive anda sekarang 100% di ambil dari DVD Window 7. Itu lah keupayaan WinToFlash iaitu mengcopy segala yang ada di dalam DVD window 7 ke Flashdisk/Pendrive anda.


DOWNLOAD : WinToFlash

MENGATUR BIOS AGAR KOMPUTER BOOTING DENGAN USB FLASH DISK/PENDRIVE (CARA FORMAT)

Langkah 1
Masukan USB Flash Disk/Pendrive pada Port USB

Langkah 2
On kan komputer, masuk ke BIOS dengan menekan DEL/F2/F8/F12 mengikut kesesuaian dengan BIOS PC anda.

Langkah 3
Masuk ke Bahagian Boot Sequence (Urutan Booting). Pastikan media USB Flash Disk/Pendrive menempati urutan pertama booting. (USB – HDD ). Lalu Klik Save and Exit, biasanya tekan F10, bergantung pada BIOS Motherboard Anda.

Langkah 4
Beberapa saat akan muncul layar hitam, installation segera dimulakan, sila ikuti langkah-langkah installation windows 7 yang diminta, dan tunggu sehingga proses installation Windows 7 selesai.

Langkah 5
Setelah proses Installation selesai komputer akan restart secara automatik, pada peringkat ini, anda di sarankan segera mencabut USB Flash Disk/Pendrive dari portnya, supaya tidak terjadi installation berulang.

Langkah 6
Setelah restart, tunggu hingga proses finishing instal Windows 7 selesai, setelah itu lakukan Aktivation Windows 7 Secara Online (itu pun jika Windows 7 anda Original. Kalau tak original gunalah kaedah Crack yang bersesuaian dengan Window 7 anda). Selamat Mencoba.

No comments:

Post a Comment