Saturday, March 13, 2010

Windows 7 - God Mode

God Mode !!??, mungkin anda langsung bertanya-tanya. hehe.. Supaya anda tidak merasa tertunggu-tunggu, terus sahaje saya jawab. God Mode sebenarnya ini bukan transformasi windows 7 seperti Safe Mode. Sebenarnya hanya sebuah fitur dari windows 7 atau mungkin lebih tepatnya fitur rahsia dari windows 7.
Fitur rahsia God Mode diwujudkan oleh Ina Fried, koresponden CNet's Microsoft . God Mode ini sebenarnya mirip Control Panel tetapi dengan tambahan options / settingan yang lebih detail. Jadi dapat dikatakan God Mode itu ialah SEMUA setting-setting yang ada di Windows 7 seperti : control panel, Desktop, administrative tools, dan banyak lainnya dikumpulkan dalam 1 tempat atau 1 folder. Ada 278 konfigurasi yang anda dapat setting di God Mode .

Anda ingin mencuba merasakan jadi God, caranya mudah sekali :

1. Buatlah Folder baru dengan nama:
GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}

2. Tekan Enter, kalau gambar icon folder berubah mirip seperti icon control panel, Yeszzz, anda sudah
berjaya membuat God Mode.

3. Kemudian terakhir, setting view / tampilan dari folder God Mode.... kalau saya sendiri pilih:
- View = Small Icons
- Sort By = Application dan Ascending
- Group By = Application dan Ascending

Mudah tak??. Yang jadi pertanyaan, kenapa fitur ini? kenapa tidak saja terus di sertakan dalam Windows 7? Jawapannya mungkin untuk mencegah kesalahan konfigurasi bagi pengguna windows 7 yang masih awam, kemungkinan boleh berlakunya kegagalan window apabila setting dimain mainkan kalau belum mengerti settigan windows. Ohh ya sebenarnya nama folder yang kita buat tidak harus bernama God Mode. Kita juga boleh mencipta dengan nama lain contohnya:
Terminal.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}

Apa lagi?? Cuba lah.. mesti menarik bukan... !Semuanya hanya ada pada Window 7.

No comments:

Post a Comment