Wednesday, March 10, 2010

Spybot Search & Destroy©® 1.6.2

Spybot S&D

Spybot S&D lebih berfungsi sebagai Anti Spyware. Gunanya hampir sama seperti AntiVirus, namun yang di 'cari' dan di 'hancurkan' adalah Spyware belaka, antara lain Spyware Dialer, Trojan Hijacker, Adware, dan Malaware yang menggangu rutin pc anda.
Berbeza pula pada Virus dengan Spyware, yang terutama adalah Virus dapat berkembang biak dan menyebar sendiri, sementara Spyware itu terinstall di komputer kita bila kita mengakses sesuatu (misalnya menjalankan program tidak jelas, kemungkinan kita pernah ke website aneh-aneh..
Jadi, Spybot S&D itu antara lain melakukan Imunisasi, membuat 'tanda' seakan-akan komputer kita sudah ditulari dan di masuki oleh Spyware padahal tidak, lalu juga dengan secara langsung akan mencari Spyware yang ada di komputer kita, Spybot S&D lebih 'mudah' mengusahakan dibandingkan AntiVirus, karena biasanya Spyware itu tidak ber-mutasi, dan selalu terkait kepada suatu website. Apabila website nya sudah di blok oleh SpybotS&D, maka Spyware yang terkait tidak akan dapat menular.
Mungkin banyak lagi kegunaan Spybot S&D pada pc anda hari ini, kerana kemunculan virus-virus yang terbaru akan sentiasa muncul dari setiap jam tanpa ada hentinya. Begitu juga akses internet yang kita layari kemungkinan akan menyimpan malaware yang berbahaya, bahkan sekali klik di laman internet yang kita layari, kemungkinan virus, adware dan malaware sentiasa bersembunyi dan menunggu peluang untuk memasuki pc anda. maka berhati-hati lah. Spybot S&D adalah jawapan terbaik sebagai mesin pembunuh Virus di PC anda. peringatan dari saya, Download, Install, Updated, Scan.... Scan pc anda bergantung pada kapasiti penggunaan hardisk yang ada... Mungkin 2 jam dan minima 1 jam.
Untuk keterangan lebih lanjut Panduan dan sebagainya, anda boleh lah layari : http://www.safer-networking.org/id/spybotsd/index.html


No comments:

Post a Comment