Friday, July 2, 2010

Team Viewer Manager 5.0.827 Full Version

Team Viewer - Remote Komputer Dari Jarak Jauh

TeamViewer adalah suatu program yang cukup sederhana dan sangat mudah digunakan untuk beberapa keperluan terutamanya ketika melakukan akses PC secara remote melalui internet. software tersebut merupakan salah satu aplikasi Remote Dekstop. Bagi anda yang belum tahu apa itu remote dekstop, di sini saya akan cuba jelaskan.
Remote Desktop adalah istilah yang menggambarkan di mana sebuah komputer yang satu, boleh dikendalikan oleh komputer yang lainnya dengan menggunakan media jaringan komputer seperti Internet.

Kegunaan

Baiklah, kembali kepada program yang sedang kita bincangkan. Jadi dengan menggunakan program ini, kita dapat mengakses komputer yang berada jauh di sana. Contohnya, ketika sedang bertugas keluar negara. Namun kita hanya membawa laptop sahaja, dan file-file penting yang diperlukan ada di dalam komputer desktop di rumah, bagaimana cara mengambilnya??? Disinilah letak kegunaan program ini. Setelah menginstall program TeamViewer ini, maka secara automatik kita masih dapat saling berhubung dengan komputer yang ada jauh disana. Selain melakukan remote, kita juga dapat mengambil file-file yang ada dari dalam komputer desktop tersebut ke dalam laptop tadi. Tetapi apa yang penting adalah, dua komputer tadi haruslah sama-sama terhubung ke Internet.

Dengan menggunakan program ini, kita juga boleh membuat presentation secara jarak jauh. Program ini akan menggambarkan keadaan komputer kita, dan perusahaan tersebut boleh melihat apa yang kita lakukan pada komputer mereka. Ini merupakan hal yang sangat bermanfaat. Apatah lagi ditambah dengan ciri goresan pena ataupun highlight stabilo di layar monitor ataupun menambahkan keterangan gambar yang ada pada layar monitor sehingga user yang satu lagi dapat dapat melihat dengan lebih detail dengan penjelasan yang dipresentation kan. Bukan hanya itu, kita pun juga dapat menambahkan suara (VOIP) dan netmeeting menggunakan webcam pada presentation.

 Mengoperasikan Program

Berikut adalah langkah-langkah penggunaan program ini.

Langkah 1

Pastikan kedua-dua komputer yang saling terhubung sudah di install program ini.

Langkah 2

Buka program tersebut, di sini anda akan melihatlihat dua bahagian. Pada bahagian “Wait for session” dibawahnya terdapat ID dan Password. Jika anda belum melihat nombor ID dan password tersebut, itu tandanya program sedang menguji connection dan menentukan ID komputer anda dan juga password untuk komputer anda agar dapat diremote oleh komputer lainnya. Jika sudah keluar tampilan nombor, maka itu adalah “identiti” anda. Pada bahagian kanan yang bertulis “Create Session“, kotak tersebut diisikan untuk connection ke komputer Remote. Lakukanlah cara yang sama pada komputer yang lainnya. Okey, disini anda tentukan mana komputer yang digunakan sebagai remote dan mana yang difungsikan sebagai remoter. Remoter maksudnya komputer yang digunakan untuk mengendalikan komputer remote.

Langkah 3

Sekarang masukkan ID komputer remote pada bahagian “Create Session“. Saya mengekziumkan anda telah mengetahui ID dan Password dari komputer remote anda. Lalu pada bahagian bawah, tentukan 4 options yang ada. Apakah Remote support, Presentation, File transfer, atau VPN. Dan seterusnya klik pada Connect to Partner.

Langkah 4

Masukkan password komputer remote kita.

Langkah 5

Anda siap untuk menggunakannya. Peace ….hehehhe...

Filture-filture

Program ini memiliki 4 filture utama yang dapat kita gunakan untuk keperluan remote komputer. Berikut adalah penjelasannya.

Remote support

Filture ini dapat digunakan untuk menggunakan komputer yang dituju secara remote. Ini kebiasaan nya untuk penggunaan komputer secara jarak jauh. Mungkin lebih sesuai untuk mengedit Video kita, membaca dokumen, membuat dokumen, browsing, chatting, dan segala yang dapat kita lakukan ketika kita menggunakan komputer. Namun bezanya adalah, kita tidak berada di depan komputer tersebut.


Presentation

Filture ini pula kebiasaanya untuk presentation dari jarak jauh. Apa-apa yang kita lakukan pada komputer kita, maka orang yang terhubung dengan kita dapat melihat apa yang kita lakukan.


File transfer

Anda pernah mencuba menggunakan program FTP? Kira-kira seperti itulah kegunaan filture ini. Kita boleh men-copy dari komputer kita ke komputer remote kita ataupun sebaliknya. Bezanya dengan FTP adalah, filture ini mengakses komputer yang ada nun jauh disana, sedangkan FTP pada umumnya hanya mengakses server untuk keperluan hosting.


VPN

Sesuai namanya, VPN (Virtual Private Network) iaitu suatu istilah yang ada dalam dunia jaringan komputer yang merupakan jalur peribadi yang saling terhubung antara komputer. Namun, walau bernama jalur peribadi, tetapi tetap menggunakan media jaringan komputer yang umum seperti Internet.

Saya harap penjelasan tersebut dapat sedikit anda fahami kegunaan Team Viewer. Dan di sini juga, saya telah menyediakan link download Team Viewer Manager 5.0.827 yang full version. Di harapkan software ini anda guna kan sebaik mungkin untuk membantu rakan-rakan yang lain yang jauh dari tempat anda.

Team Viewer Manager 5.0.827

Nota Neoz: Sumber dikutip dari pelbagai sumber

No comments:

Post a Comment