Friday, July 2, 2010

Halaman Web Yang Menguji Berat Blog Anda


Blogwalking sering dilakukan oleh para blogger, dengan berkunjung dari satu blog ke blog yang lain. Berbagai macam tampilan blog pun sering kita temui, ada yang unik, lucu, simpel, dan ada yang canggih sekalipun.


Tetapi kadang-kadang kita juga menemui blog yang loadingnya agak lambat, termasuk blog saya ini yang menurut saya masih lambat. Untuk pemakai internet yang memakai quota, pastilah mereka sangat berhati-hati jika membuka suatu blog, kalau tidak, pasti akan kehabisan jumlah quota. Mungkin berbeza bagi pengguna yang menggunakan Unlimited, sangat laju dan mudah serta lancar menyelusuri sesuatu halaman.

Salah satu yang membuat loading blog lambat selain kerana banyaknya widget yang ada, juga ada faktor lain iaitu banyaknya request ke http://. Untuk mengetahui berapa banyaknya, saya telah menemui suatu halaman web yang menyediakan layanan analisis web. Jika anda ingin mencubanya  sila masuk kesini.

Setelah masuk, isi dengan alamat url blog anda, lalu masukan kode nombor, klik test webpage.
 
 
Setelah itu, kita akan di paparkan berapa banyak hasil analisa yang di request dari http: dan juga berapa besar ukurannya.

 
Hasil dari blog ini iaitu request ke http sebanyak 55, dan untuk kecepatannya dalam 5 saat lebih, tapi pada kenyataannya mungkin lebih lama daripada itu, dan juga ia bergantung kekuatan connection internet kita. Saya rasa anda faham dengan penerangan yang telah saya posting kali ini.

No comments:

Post a Comment